Переваги упровадження 11-річного терміну здобуття повної середньої освіти Прийняття Верховною Радою України Закону України "Про внесення змін до законодавчих актів з питань загальної середньої та дошкільної освіти"(щодо організації навчально-виховного процесу) викликало бурхливу реакцію усіх громадян країни. У засобах масової інформації, у зверненнях громадян найчастіше обговорюється питання запровадження 11-річної повної загальної середньої освіти. Ставлення до цього переважно позитивне. Водночас, у окремих зверненнях, інтерв'ю подається викривлена інформація, що негативно впливає на суспільну думку. У зв'язку з цим Міністерство освіти і науки надає роз'яснення щодо найбільш поширених викривлень тлумачення Закону України.
1. Повернення до 11-річної школи. З 2001 року реформування загальної середньої освіти вперше розпочалося на основі Державних стандартів. Тобто, сьогоднішні учні 2-9 класів навчалися за програмами, розробленими відповідно до Державних стандартів, що суттєво відрізняються від програм колишньої 11-річної школи. Крім того в навчальний процес введено нові предмети (Основи здоров'я, етика, природознавство тощо), запроваджено компетентісний підхід. Тому ні про яке <повернення> не йдеться. Йдеться про запровадження нового, 11-річного терміну здобуття повної загальної середньої освіти зі збереженням кращих ідей 12-річної школи (профільність навчання, можливість здобуття професійної освіти в школі тощо), а не <повернення>, <зупинку реформи>, <консервування> тощо.
2. Відхід від Болонського процесу. Окремі експерти запевняють, що випускників 11-річної школи не братимуть до іноземних університетів. По-перше, і сьогодні випускники діючої 11-річною школи вступають і навчаються в закордонних університетах. По-друге, у листі Генерального директора Директорату з питань освіти, культури і спадщини, молоді і спорту Ради Європи Габріелли Баттіні-Драгоні чітко зазначено, що у Ради Європи немає рекомендацій щодо тривалості навчання. Ця тривалість складає від 11 до 13 років. А Пояснювальна Доповідь Лісабонської конвенції передбачає, що різниця в один рік в ту чи іншу сторону не є достатньою причиною для невизнання кваліфікацій, які дають доступ до вищої освіти. Які ще потрібні аргументи?
3. Неминуче суттєве збільшення тижневого навантаження, навчання по суботах. Кількість навчальних годин визначається виключно відповідно до граничного навантаження учнів, встановленого Державними санітарними нормами. У 10-11 класах тижневе навантаження становить 33 години (п'ятиденний навчальний тиждень). За типовими навчальними планами 12-річної школи встановлювалося тижневе навантаження десятикласникам в 30 годин на тиждень. Три години - це <суттєве збільшення>? Краще продовжити відсиджування за партами ще на рік? Щодо навчання по суботах. Новими навчальними планами передбачається запропонувати школам самостійно визначатися щодо тривалості навчального тижня (5 чи 6 днів). Але це стосується виключно 10-11 класів.
4. Усі підручники, видрукувані для 12-річної школи, пустять під ніж, змарнувавши сотні мільйонів гривень>. Сьогодні на новий зміст і структуру вже перейшли учні 1-9 класів, які стовідсотково забезпечені підручниками. У цьому році за результатами Всеукраїнського конкурсу відібрані підручники для учнів 10-х класів. Уся ця навчальна література залишатиметься чинною на весь час дії Державних стандартів. Так що батькам не доведеться платити гроші за пущені <під ніж> підручники. Наразі проводиться робота над оновленням Державного стандарту початкової освіти. Після його затвердження будуть розробленні навчальні програми і розпочнеться поступова заміна підручників, починаючи з 1 класу. Паралельно проводитиметься робота по модернізації Державних стандартів базової та повної загальної середньої освіти, навчальних програм і після цього - підручників.
5. Вчителі країни не знають, чому навчати дітей 1 вересня і кинуті сам-на-сам зі своїми проблемами. Як вже неодноразово зазначалося, усі навчальні плани, програми, підручники для учнів 1-9 класів залишаються чинними. Так що, вчителі знають чому і як навчати. Найбільш суттєвих змін зазнає нормативне та навчально-методичне забезпечення для 11-го класу (для учнів, які розпочнуть навчання 1 вересня 2011 року), окремі поправки будуть внесені й для 10-го класу. Над цими документами в Міністерстві освіти і науки наразі працюють фахівці, вчені, вчителі. Після підписання Президентом України В.Ф. Януковичем прийнятого Верховною Радою України Закону ці документи будуть затверджені та оприлюднені.
Наведено найбільш поширені викривлення. Існують ще й інші, на зразок, впровадження 11-річної школи коштуватиме дорожче, аніж 12-річної:, але вони й не заслуговують на коментар.
Прес-служба МОН Департамент загальної середньої та дошкільної освіти http://www.mon.gov.ua/main.php?query=newstmp/2010/19_07/2
|