Вчителям астрономії Удосконалення освітнього процесу на уроках астрономії з урахуванням компетентнісного підходу повинно навчити учнів застосовувати набуті знання й уміння в конкретних навчальних та життєвих ситуаціях.
Спостереження відіграють важливу роль у формуванні астрономічних знань і наукового світогляду учнів. Власні спостереження створюють позитивну мотивацію до навчання, і тому спостереження небесних об’єктів повинно стати невід’ємною складовою опанування школярами навчального матеріалу з астрономії.
Доцільно щоразу подавати учням нову інформацію стосовно розвитку спостережної бази астрономічної науки. Так, важливою передумовою подальшого розвитку астрономії є конструювання нових телескопів різних діапазонів електромагнітного спектра. Про це вчителям астрономії слід звернути увагу учнів під час вивчення теми «Методи та засоби астрономічних досліджень» та вивчення тем, що стосуються астрофізичної частини курсу.
На уроках астрономії варто розповідати про такі важливіші відкриття в науці за останні роки, які не відображено в сучасних підручниках. З метою пошуку інформації щодо найсучасніших астрономічних досліджень, методичних рекомендацій щодо викладання курсу астрономії, дидактичних ілюстративних матеріалів (зображень космічних об'єктів, телескопів та приладів тощо) рекомендуємо використати матеріал сайтів у мережі Інтернет: www.аstronеt.ru, www.mao.kiev.ua, www.novosti-kosmonavyiki.ru, www.universetoday.com, www.astroosvita.kiev.ua, www.nasa.gov/news/, http://photojournal.jpl.nasa.gov/galelery/, www.stsci.edu.
Невід’ємною складовою роботи вчителів природничого циклу є обмін найкращим досвідом. З цією метою вчителям астрономії доцільно відвідувати майстер-класи та відкриті уроки з природознавства та астрономії, які проводять їх колеги.
Учителю слід залучати учнів до науково-дослідницької роботи через підготовку творчих робіт, учнівських проектів. Ефективними формами набуття науково-теоретичних та практичних знань з астрономії є участь школярів у роботі секції «Астрономія та астрофізика» МАН, у шкільних наукових товариствах та предметних олімпіадах. Формуванню навичок дослідницької роботи сприяють також проведення учнівських конференцій та круглих столів, присвячених питанням пізнання людиною Всесвіту.
Актуальним є створення та впровадження в навчальний процес мультемедійних та відео проектів, презентації кращих учнівських проектів з астрономії.
З метою популяризації й поширення астрономічних знань серед учнівської молоді, розвитку інтересу до астрономії у закладах освіти рекомендуємо провести наступні заходи:
- виконання учнівських дослідницьких робіт, проектів з астрономії;
- проведення виставок науково-популярної літератури з астрономії, виставок астрофотографії;
- проведення конкурсів учнівських творів, віршів, малюнків, присвячених астрономічній тематиці;
- проведення тижнів астрономії;
- відвідування Харківського планетарію ім. льотчика-космонавта Ю.О. Гагаріна;
- відвідування астрономічної обсерваторії на базі ХНУ ім. В.Н. Каразіна;
- відвідування музею астрономії на базі ХНУ ім. В.Н. Каразіна;
- тематичні лекції з популяризації астрономії;
- учнівські конференції, семінари з проблем астрономії та досліджень Космосу;
- демонстрація науково-популярних фільмів астрономічної тематики;
- проведення виставки обладнання та матеріалів для вивчення і заняття астрономією (телескопи, біноклі, зоряні карти і каталоги, книжки тощо).
На зростання інтересу до вивчення астрономії впливає участь школярів у Всеукраїнському інтерактивному природничому конкурсі “Колосок” та Всеукраїнському фізичному конкурсі “Левеня”.
Пропонуємо використовувати у навчальному процесі «Методичні рекомендації для вчителів природознавства та астрономії загальноосвітніх навчальних закладів щодо посилення практичного спрямування вивчення астрономічних явищ, з якими людина зустрічається у повсякденному житті, урізноманітненню методів навчальної діяльності на уроках природознавства та астрономії», підготовлені ХОНМІБО для вчителів природознавства та астрономії загальноосвітніх навчальних закладів (лист ХОНМІБО від 07.09.2009 р. № 969).
Завідувач кафедри методики
природничо-математичної освіти ХОНМІБО С.В. Каплун
Методист Центру експертизи якості освіти ХОНМІБО С.Г. Федченко