Шановні колеги, керівники РМ(М)О вчителів української мови та літератури, вчителі української мови та літератури! Пропонуємо Вашій увазі методичні рекомендації щодо проведення ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з української мови та літератури у 2009/2010 н.р.:
У ІІ етапі Всеукраїнської учнівської олімпіади з української мови та літератури у 2009/2010 навчальному році беруть участь учні 7-11 класів.
Час роботи над олімпіадними завданнями для учнів 7-8 класів – 3 астрономічних години, для учнів 9-11 класів – 4 астрономічних години.
Комплект олімпіадних завдань охоплює програмовий матеріал з різних розділів курсу за попередні роки навчання та теми, які учні повинні були опанувати до терміну проведення олімпіади відповідно до чинних навчальних програм для загальноосвітніх навчальних закладів, а саме: Українська література
Клас Тема
7 Із пісенних скарбів (суспільно-побутові пісні, коломийки). Про далекі минулі часи ( І.Франко «Захар Беркут». Т.Шевченко «Мені тринадцятий минало», «Тополя», «Заповіт». А.Чайковський «За сестрою». М.Стельмах «Гуси-лебеді летять»).
8 Усна народна творчість (історичні пісні, пісні Марусі Чурай, народні думи). З давньої української літератури («Слово про похід Ігорів»), Тарас Шевченко «Думи мої, думи мої…», «Ой три шляхи широкії», «Мені однаково, чи буду», «Минають дні, минають ночі». Іван Франко «Іван Вишенський».
9 Усна народна творчість. Давня українська література. І. Котляревський «Наталка Полтавка».
10 Усна народна творчість (народний епос). Літературний процес
70–90-х років ХІХ ст. (І.Нечуй-Левицький. Панас Мирний. М.Кропивницький. М.Старицький. І.Карпенко-Карий, І.Франко „Зів’яле листя”).
11 Літературний процес ХХ ст. (М.Хвильовий. О.Вишня. Є.Маланюк. В.Барка. Ю.Яновський. М.Куліш. І.Кочерга. О.Довженко).
Підкреслюємо, що завдання з української літератури для учнів 7 - 9 класів складено відповідно до нової програми для 12-річної школи з українською мовою навчання (автор Р.В.Мовчан). Це обумовлено орієнтацією на завдання ІV етапу олімпіади.
Поряд із завданнями подано орієнтовну максимальну кількість балів, яку учень може одержати за їх виконання.
Звертаємо увагу, що завдання з літератури для кожного класу мають спільну структуру. Учням усіх класів необхідно написати твір на одну із запропонованих тем, письмово дати відповіді на запитання та виконати творче завдання. Окрім того, семикласникам і восьмикласникам пропонується визначити у вірші всі відомі їм художні засоби, а учням старшої школи – зробити ідейно-художній аналіз поезії.
Оцінювання завдань з літератури:
№ завдання Форма завдання Макс. кількість балів за одне завдання
1 Написати твір на одну із запропонованих тем 12 б.
2 Письмово дати відповіді на запитання, дотримуючись чіткості й лаконічності у висловлюваннях Кожне питання оцінюється 1 б.
3 Визначення художніх засобів (7-8 кл.)
Ідейно-художній аналіз поезії (9-11 кл.) 10 б.
12 б.
Оцінювання результатів виконання завдань з мови здійснюється за критеріями, вказаними безпосередньо у завданнях.
Початок олімпіади о 10-00.
Звертаємо Вашу увагу на те, що учням не дозволяється користуватись додатковою літературою (посібниками, довідниками, словниками, текстами статей тощо).
З повагою, Березанець І.В., методист Центру експертизи якості освіти