Інформація
Міністерства освіти і науки України щодо реалізації
Стратегії демографічного розвитку на період до 2015 року
Зусилля Міністерства спрямовано на створення належних умов для забезпечення молоді доступу до якісної освіти. Мережа навчальних закладів є вихідною умовою забезпечення конституційних вимог щодо обов'язковості повної загальної середньої освіти. Вона віддзеркалює економічні, демографічні і соціальні процеси, що відбуваються у державі.
Планування перспективного розвитку системи освіти неможливо здійснювати без урахування демографічної ситуації.
З другої половини 90-х років ХХ століття розпочалося скорочення чисельності контингенту вихованців дошкільних навчальних закладів та учнів загальноосвітніх навчальних закладів унаслідок зниження рівня народжуваності. Лише упродовж 1991-2007 років кількість народжених зменшилася на 158,2 тис. осіб, або на 25 відсотків. У тому числі на селі цей показник становить 53,0 тис. (25 відсотків). ДИНАМІКА
народжуваності в Україні (1991-2007 роки)
..............1991 1995 2000 2001 2002 2006 2007
Всього .630,8 492,9 385,1 376,5 390,7 460,3 472,6
У тому ....211,6 184,5 147,1 139,2 141,8 153,7 158,6
числі у селі
Дошкільна освіта
Для забезпечення прав дітей на доступність здобуття дошкільної освіти в Україні функціонує 15,3 тис. дошкільних навчальних закладів (міські поселення – 6,6 тис., сільська місцевість – 8,7 тис.). За останні роки кількість закладів збільшилася на 225 одиниць (міські поселення – 21 заклад, сільська місцевість – 204 заклади).
В останні роки збільшується мережа закладів за рахунок відновлення діяльності, введення в дію новобудов тощо. Так, упродовж року відновили діяльність 247 дошкільних навчальних закладів (сільська місцевість – 204 заклади), введено в дію 8 новобудов (сільська місцевість - 3), 212 відкрито у пристосованих приміщеннях (сільська місцевість - 201) та передано до комунальної власності 108. Цьому сприяють діючі регіональні програми розвитку дошкільної освіти в областях.
У дошкільних навчальних закладах здобуває дошкільну освіту 1137,5 тис. дітей (міські поселення – 916,4 тис., сільська місцевість – 221,1 тис.), що на 56,6 тис. більше порівняно з минулим роком (міські поселення – 39,2 тис., сільська місцевість – 17,1 тис.), а порівняно з 2005 роком кількість дітей зросла на 141,0 тис.
Відповідно зріс і відсоток охоплення дітей дошкільною освітою з 49 відсотків у 2005 році до 56 відсотків натепер (відповідно у сільській місцевості з 27 відсотків до 31).
Також позитивним є і той факт, що у сільській місцевості, де відсутні дошкільні навчальні заклади і мала кількість дітей дошкільного віку, силами працівників системи дошкільної освіти запроваджується соціально-педагогічний патронат сім'ї, що виховує дитину дошкільного віку, з метою забезпечення її права на якісну освіту та консультативної допомоги батькам у вихованні дитини. Щорічно кількість дітей, охоплених соціально-педагогічним патронатом, зростає. Натепер їх налічується понад 108,5 тис. осіб. Порівняно з минулими роками кількість таких дітей збільшилася на 32,0 тис.
Також при загальноосвітніх навчальних закладах організовано роботу 4,7 тис. груп з підготовки дітей до шкільного навчання, які відвідує понад 56,9 тис. дітей.
Такі форми роботи сприяли збільшенню охоплення дошкільною освітою 5-річних дітей. На сьогодні різними формами навчання і виховання охоплено 86,9 відсотка (відповідно у сільській місцевості 74,3 відсотка).
З метою збільшення охоплення дітей дошкільною освітою міністерством підготовлено інструктивно-методичні листи "Про організацію обліку дітей дошкільного віку" (07.05.07 N 1/9-263), "Про систему роботи з дітьми, які не відвідують дошкільні навчальні заклади" (04.10.07 N 1/9-583), "Про здійснення соціально-педагогічного патронату" (17.12.08 N 1/9-811) та розроблено проект положення "Дошкільний навчальний заклад - центр розвитку дитини".
Однією з найбільш гострих соціальних проблем залишається стан здоров'я дітей. У зв'язку із підвищенням показників дитячої захворюваності розгалужується мережа дошкільних навчальних закладів компенсуючого типу, в яких безоплатно перебувають хворі діти і діти з вадами психофізичного розвитку.
Так, у 2,5 тис. дошкільних навчальних закладів понад 115 тис. дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, одночасно із здобуттям дошкільної освіти проходить комплекс лікувально-реабілітаційних заходів у санаторних та спеціальних садках (групах). Для таких дітей та їх сімей дитячий садок є чи не єдиним місцем, де вони отримують кваліфіковану психолого-педагогічну і медико-соціальну допомогу.
Одним із головних завдань дошкільної освіти є збалансований розвиток дитини. Вже є реальністю різноманітність дошкільних закладів з варіативними підходами щодо змісту та методів виховання, роботи з батьками, громадськістю тощо.
На сьогодні батьки мають змогу обирати для дітей дошкільні навчальні заклади (групи) творчо-розвивального характеру. Серед них найпоширенішими є логіко-математичні, естетичні, гуманітарні, фізкультурно-оздоровчі тощо.
Важливою умовою поліпшення якості дошкільної освіти є оновлення її змісту, що закладений у Базовому компоненті. Цим документом визначено набір знань, умінь та навичок, життєвих компетентностей, якими повинні оволодіти дошкільники.
На виконання завдань Базового компоненту було розроблено програму розвитку дитини "Я у Світі", яку було затверджено колегією міністерства у березні 2008 року. Це перша в Україні програма, яка базується на індивідуалізації життєдіяльності дошкільника, враховує сучасні світові тенденції та дозволяє реалізувати цілісний підхід до розвитку дитини.
Загальна середня освіта
Станом на 25.12.2008 року функціонує понад 20,0 тис. загальноосвітніх навчальних закладів (13,6 тис. у сільській місцевості - 68,0 відсотка шкіл держави), в яких навчається понад 4,4 млн. учнів (1,52 млн. учнів у сільській місцевості - 34,3 відсотка їх загальної кількості).
Унаслідок зниження рівня народжуваності відбувається скорочення чисельності контингенту учнів загальноосвітніх навчальних закладів. Лише порівняно з минулим роком у 2008 році кількість учнів загальноосвітніх навчальних закладів зменшилася на 233,3 тис. (на 5 відсотків).
Скорочення контингенту учнів, природно, призводить до збільшення кількості загальноосвітніх навчальних закладів з малою чисельністю учнів. Так, на сьогодні понад 3,7 тис. загальноосвітніх навчальних закладів (18,9 відсотки) має малу наповнюваність.
У сільські місцевості цей показник становить понад 27 відсотків. Тобто, кожна четверта школа у селі заповнена менш ніж наполовину.
Окрім цього, 806 шкіл І ступеня (1-4 класи) (33,8 відсотка їх загальної кількості) мають наповнюваність до 10 учнів. У сільській місцевості їх налічується 792 (40,2 відсотка).
Найбільше їх у Черкаській (61 відсоток), Херсонській (57 відсотків), Полтавській (57 відсотків), Миколаївській (50 відсотків) та Чернігівській (50 відсотків) областях.
Не набагато краща ситуація зі школами І-ІІ ступенів (1-9 класи). Так, станом на 1 грудня 2008 року понад 1,2 тис. шкіл (22 відсотки їх загальної кількості) має наповнюваність менш як 40 учнів.
З них 1182 школи (97,7 відсотка від загальної кількості шкіл із малою чисельністю учнів) розташовані у сільській місцевості.
Найбільше таких шкіл у Чернігівській (63 відсотки), Сумській (54 відсотки), Харківській (48,4 відсотка) та Кіровоградській (43 відсотки) областях.
Кожна четверта загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів (1-11 класи) має наповнюваність менш ніж 100 учнів.
Більшість таких шкіл розташовано у Сумській (56 відсотків), Чернігівській (39 відсотків) та Харківській (34 відсотки) областях.
Найближчим часом щонайменше 2,5 тис. шкіл опиниться перед необхідністю їх реорганізації.
Фінансовий норматив бюджетної забезпеченості утримання одного учня у загальноосвітніх навчальних закладах системи Міністерства освіти і науки України у 2008 році становить 4,1 тис. грн. Зменшення кількості учнів у класах призводить до збільшення середньої вартості утримання одного учня майже вдвічі і становить 7,7 тис. грн.
Найбільша вартість утримання одного учня у малочисельних школах І ступеня у Харківській (17,3 тис. грн.), Черкаській (15,8 тис. грн.), Кіровоградській (14,0 тис. грн.), Дніпропетровській (13,3 тис. грн.), Івано-Франківській (12,7 тис. грн.) областях.
Система освіти опинилася перед викликом щодо утримання та збереження шкільних приміщень, що використовуються не на повну потужність, адже стан матеріально-технічного забезпечення таких навчальних закладів повсякчас погіршується.
Завдяки зусиллям держави, спрямованим на подолання негативних демографічних тенденцій, зокрема збільшення розміру допомоги на новонароджених, процес скорочення народжуваності натепер призупинився.
У 2007 році порівняно з 2001 роком кількість новонароджених дітей зросла на 96,1 тис. (на 25,5 відсотка).
Якщо така тенденція зберігатиметься, то вже починаючи з наступного навчального року набір учнів до 1-х класів буде збільшуватися. Відповідно зростатимуть і учнівські контингенти. Тому слід забезпечити функціонування у кожному сільському населеному пункті, де є діти шкільного віку, щонайменше початкової школи. Школа у більшості випадків є єдиним освітнім і культурним закладом на селі, відтак не має конкурентів на ринку освітніх послуг. По суті школа є гарантом права дитини на повноцінну якісну освіту та гарантом соціального захисту дитини. Саме таке завдання визначено Указом Президента України "Про додаткові заходи щодо підвищення якості освіти в Україні".
Особливої уваги потребує формування навичок здорового способу життя учнівської молоді.
Виховання свідомого ставлення до свого здоров'я та здоров'я інших громадян як найвищої соціальної цінності, формування гігієнічних навичок та засад здорового способу життя, зміцнення фізичного та психічного здоров'я дитини є одним із пріоритетів освіти.
Міністерство здійснює цілеспрямовану роботу щодо підвищення рівня інформованості дітей і молоді з питань формування мотивацій до здорового способу життя і безпечної поведінки шляхом введення нових навчальних програм, методик, поширення тренінгової інтерактивної та індивідуально - консультативної роботи, видання тематичної навчальної літератури, підготовку кадрів для профілактичної діяльності за цим напрямком, удосконалення системи ранньої профілактики, психолого-педагогічного діагностування, індивідуальної роботи, використання існуючого наукового та методичного потенціалу, вивчення передового досвіду.
Понад 3,8 млн. учнів 1-8 класів вивчає обов'язковий предмет "Основи здоров'я", який має на меті формування здоров'язбережної поведінки учнівської молоді.
До того ж, оздоровча функція реалізується практично через весь зміст виховної роботи і в дошкільних навчальних закладах.
У зв'язку з несприятливою демографічною ситуацією в країні особливо актуальним є концентрація уваги на посиленні захисту материнства і дитинства.
Питання щодо реалізації Стратегії демографічного розвитку на період до 2015 року та подолання демографічної кризи перебувають на постійному контролі Міністерства освіти і науки України.