Гігієнічна оцінка навчально-виховного процесу в школі
| |
ovsanka | Дата: Пятница, 17.09.2010, 15:52 | Сообщение # 1 |
Я здесь прописан(а)
Группа: Модераторы
Сообщений: 2394
Статус: Offline
| Основні вимоги до складання розкладу Відомо, що працездатність учнів не залишається незмінною протягом дня та тижня. Причому характерно, що вона залежить і від віку учня. Ці коливання працездатності наведені в таблицях 1 і 2. З цих даних про денний та тижневий цикли зміни працездатності учнів складач розкладу повинен зробити відповідні висновки та вжити заходів, спрямованих на збереження її високого рівня під час проходження навчального процесу. Крім того. загальновідомо, що працездатність учнів у другій половині дня хоча й піддається аналогічним коливанням, проте взагалі нижча, ніж у першій. Тому адміністрація освітнього закладу повинна вжити всіх можливих заходів для раціонального розподілу класів за змінами з врахуванням вікових особливостей за умови навчання в першу зміну максимально можливої кількості учнів. При цьому в зв'язку з підвищеним завантаженням випускних (9-х і 11 -х) і перших класів їхні учні повинні навчатися тільки в першу зміну. Доцільно також продумати можливість зближення початку уроків учнів 1— З (4) класів, які навчаються у другу зміну, з закінченням уроків учнів початкової школи, які навчаються у першу зміну, за умови проведення уроків першої та другої змін в тих самих класних кімнатах. Варто також продумати й можливість зміни учнів, які навчаються у другу зміну, за чвертями або півріччями. Під час складання розкладу занять вся трудність полягає в тому, що ступінь втомлюваності учнів залежить і визначається безліччю соціальних і психологічних чинників, спільний вплив яких може як посилити, так і послабити її, або залишити на попередньому рівні. Серйозний вплив на рівень втомлюваності учнів протягом навчального дня має чергування уроків різного змісту та різних типів. Два уроки одного предмета або навіть уроки двох близьких предметів швидше викличуть втому, ніж ті ж уроки, але розділені уроком іншого предмета, не близького їм. Те ж саме стосується й чергування уроків одного й того ж предмета протягом тижня. Воно повинно бути рівномірним за днями тижня, що особливо стосується предметів з малою кількістю годин. Крім того, варто мати на увазі, що зниженню втомлюваності сприяє й правильне чергування так званих "важких" і "легких" уроків. Хоча, треба сказати, що поняття ці вельми відносні та в ряді випадків суб'єктивні. Не можна стверджувати з повною визначеністю, що даний предмет для всіх учнів даного класу "важкий" або "легкий". Тут багато що залежить від психіки учня, його пізнавальних інтересів та здібностей, від віку. Також велике значення має й методична майстерність учителя, характер його взаємин з класом в цілому та кожним учнем окремо. "Важкість" або "легкість" предмета не вичерпується тільки його назвою, тому що всередині кожного предмета, будь то "важкий" або "легкий", існують як "важкі", так і "легкі" теми.
ЗРИ В КОРЕНЬ
Сообщение отредактировал ovsanka - Пятница, 17.09.2010, 15:56
|
|
| |
ovsanka | Дата: Пятница, 17.09.2010, 15:57 | Сообщение # 2 |
Я здесь прописан(а)
Группа: Модераторы
Сообщений: 2394
Статус: Offline
| Основними елементами санітарно-гігієнічного нагляду за розкладом занять є визначення відповідності розподілу та чергування предметів впродовж навчального дня і навчального тижня стану здоров'я та морфофункціональним можливостям організму дітей і підлітків, урахування особливостей фізіологічної кривої працездатності учнів, вивчення ступеня складності предметів та характеру їх взаєморозташування (наявнiсть здвоєних урокiв, розміщення поряд урокiв з предметів, подібних за змiстом або за видом дiяльностi, наприклад, рiдна мова та iноземна мова, алгебра та геометрiя i т.д.). Для визначення ступеня складності уроків використовують методику групування предметів за ступенем важкості (1 група: математика, іноземна мова; 2 група - хімія, фізика; 3 група - рідна мова, історія, географія; 4 група - природознавство, література; 5 група - фізична культура, музика, праця) або рангову шкалу складності шкільних предметів (математика - 11 балів; іноземна мова - 10; фізика, хімія - 9; історія - 8; рідна мова, література - 7; природознавство, географія - 6; фізична культура - 5; праця - 4; креслення - 3; малювання - 2; музика - 1).
ЗРИ В КОРЕНЬ
|
|
| |
ovsanka | Дата: Пятница, 17.09.2010, 15:57 | Сообщение # 3 |
Я здесь прописан(а)
Группа: Модераторы
Сообщений: 2394
Статус: Offline
| Однак за всієї умовності • '. а відносності цих понять, у педагогічній практиці шкільні навчальні предмети за ступенем трудності прийнято розподіляти на чотири групи: 1. Українська мова, рідна мова [в національній школі], математика, загальна біологія, фізика (9—11 кл.), іноземна мова, 2. Природознавство, біологія (6—9кл.), фізична географія, фізика (7—8 кл.), хімія, астрономія. 3. Література, історія, суспільствознавство, економічна географія, креслення. 4. Трудове навчання, образотворче мистецтво, музика, фізична культура. ОЖЗУ.
ЗРИ В КОРЕНЬ
|
|
| |
ovsanka | Дата: Пятница, 17.09.2010, 16:02 | Сообщение # 4 |
Я здесь прописан(а)
Группа: Модераторы
Сообщений: 2394
Статус: Offline
| Найбільш продуктивні та непродуктивні уроки протягом дня 1-2 класи продуктивні уроки .1 / 2\ 4 \ Непродуктивні уроки .3\ 3-5класи продуктивні уроки 1 / 2 \ З \ Непродуктивні уроки 4\ 6-7 продуктивні уроки 1\ 2\ 3\ 5 Непродуктивні уроки 4 / 6\ 8 продуктивні уроки 1/ 2\ 3\ 5\ Непродуктивні уроки 4 / 6\ 9 продуктивні уроки 1\ 2\ 3\ 5\ Непродуктивні уроки 4 / 6\ 10 продуктивні уроки 1\ 2\ 3\ 5/ 6/ Непродуктивні уроки 4/ 11 продуктивні уроки 1/ 2\ 3\ 4/ 5\ 6\ Стрілки після цифр означають зростання / або зниження \ працездатності учня на відповідному уроці. Так, вираз "1 ( / )" означає, що працездатність учня на першому уроці зростає від його початку до кінця.
ЗРИ В КОРЕНЬ
|
|
| |
ovsanka | Дата: Пятница, 17.09.2010, 16:05 | Сообщение # 5 |
Я здесь прописан(а)
Группа: Модераторы
Сообщений: 2394
Статус: Offline
| Найбільш сприятливі та несприятливі дні тижня 1-4 класи Сприятливі дні -Вівторок, Середа, Четвер Несприятливі дні-Понеділок, П'ятниця, Субота 5 класи Сприятливі дні-Понеділок, Вівторок Несприятливі дні-Середа—Субота 6 класи Сприятливі дні-Вівторок, Четвер, П'ятниця, Субота Несприятливі дні-Понеділок. Середа Понеділок, П'ятниця 7-8 класи Сприятливі дні-Вівторок, Середа, Четвер. Субота Несприятливі дні-Понеділок, Вівторок, 9-11 класи Сприятливі дні-Середа, Четвер, П'ятниця Несприятливі дні-Субота
ЗРИ В КОРЕНЬ
Сообщение отредактировал ovsanka - Пятница, 17.09.2010, 16:05
|
|
| |
ovsanka | Дата: Пятница, 17.09.2010, 16:07 | Сообщение # 6 |
Я здесь прописан(а)
Группа: Модераторы
Сообщений: 2394
Статус: Offline
| З іншого боку, для кожного віку є свої особливості сприйняття предмета. Так, "важкими" предметами для різних паралелей є: 2—3 кл. — читання. Природознавство; 5 кл. — історія, література, українська мова; 6—7 кл. — географія, історія, біологія, література, фізика, українська мова; 8—9 кл. — хімія, географія, іноземна мова, література; 10 кл. — хімія, географія, література, фізика; 11 клас — література, хімія. Крім того, "важким предметом" для сприйняття учнів практично всіх вікових груп є математика; уроки цього предмета також бажано ставити на години більш високої працездатності. Також "важкими" предметами є ті дисципліни, з якими учні вперше зустрічаються під час навчання (фізика в 7 класі, хімія в 8 класі і т. д.). На втомлюваність дуже сильно впливає ступінь психофізіологічного напруження, яке потрібне для засвоєння тих або інших елементів навчальної програми. Тут визначаються такі чинники: обсяг сповіщаємо учням інформації, спрямованої на сприйняття та її подальшу переробку; складність навчального матеріалу; ступінь новизни навчального матеріалу; тип уроку та його структура; методична майстерність викладача; емоційний стан учня; ступінь цікавості до предмета; взаємини класу та вчителя, учня та вчителя; санітарний стан навчальних приміщень.
ЗРИ В КОРЕНЬ
|
|
| |
ovsanka | Дата: Пятница, 17.09.2010, 16:09 | Сообщение # 7 |
Я здесь прописан(а)
Группа: Модераторы
Сообщений: 2394
Статус: Offline
| Розклад занять повинен забезпечити виконання таких вимог: 1. Необхідно створити найкращі умови для забезпечення високоефективної праці учнів, для чого потрібно: забезпечити суворий облік гігієни розумової праці учнів різних вікових груп, денної та тижневої динаміки їхньої працездатності; врахувати складність навчальних предметів для сприйняття учнями з одночасним обліком ефективності їхньої працездатності протягом кожного окремого робочого дня та робочого тижня в цілому. 2. Необхідно створити оптимальні умови для забезпечення єдності урочної, позаурочної та позашкільної діяльності учнів. 3. Необхідно забезпечити високий рівень ефективності праці вчителя, недопущення зниження його працездатності як у межах одного робочого дня, так і протягам робочого тижня, для чого потрібно: передбачати в розкладі "вікна” для раціонального використання сил педагогів, організації взаємовідвідування уроків викладачами з метою обміну педагогічним досвідом, для роботи вчителя в якості класного керівника, на випадок заміни захворілого колеги (в той же час створення оптимальних умов для навчально-виховної роботи в освітньому закладі вимагає обмеження кількості "вікон" у розкладі до мінімуму); надавати за можливості вчителю методичний день для підвищення його педагогічної майстерності; враховувати психологічну настроєність учителя під час чергування паралелей і класів протягом дня та всього робочого тижня; забезпечити єдність роботи вчителя-предметника та вчителя — класного керівника, вчителя-предметника та вихователя ГПД. 4. Необхідно врахувати матеріально-технічні умови: надати всім учням і вчителям рівні можливості для занять у відповідних навчальних кабінетах освітнього закладу, спортивному залі, навчальних май стернях, кабінеті музики тощо; створити умови для активного використання на заняттях технічних засобів навчання, в тому числі навчального телебачення та ЕОМ. 5. Необхідна врахувати вимоги нормативних документів, що регулюють роботу освітнього закладу (як власних, так і вищестоящих організацій), особливо стосовно норм регулювання навчального навантаження, позаяк завищення часових норм веде до невиправданого перевантаження учнів як уроками, так і домашніми завданнями. Під час складання розкладу уроків в освітньому закладі неприпустимо враховувати не стільки інтереси учнів, скільки інтереси вчителів. Вирішення кожного окремого питання в ході роботи над розкладом не обхідно розглядати з точки зору доцільності організації навчально-виховного процесу. З точки зору цього ж критерію треба оцінювати й побажання, й пропозиції вчителів до розкладу занять. В кінцевому підсумку, складач розкладу повинен пам'ятати, що розклад уроків переслідує перш за все мету оптимізації умов навчання та створення комфортних умов для учня й вчителя і складається тільки виходячи з вимог організації нормального режиму роботи освітнього закладу.
ЗРИ В КОРЕНЬ
|
|
| |
ovsanka | Дата: Пятница, 17.09.2010, 16:10 | Сообщение # 8 |
Я здесь прописан(а)
Группа: Модераторы
Сообщений: 2394
Статус: Offline
| Про один із способів оцінки розкладу уроків (за книгою "Гігієна дітей та підлітків. Посібник для санітарних лікарів". — М.: Медицина, 1986} Як один з можливих способів оцінки уроків можна використати рангову шкалу трудності ("важкості"): Математика, українська мова (для національних шкіл] - 11 Іноземна мова - 10 Фізика, хімія - 9 Історія - 8 Рідна мова, література - 7 Природознавство. Географія - 6 Фізична культура – 5 Трудове навчання [праця] – 4 Креслення – З Малювання – 2 Музика - 1 - Шкалою трудності уроків можна скористатися для гігієнічної оцінки роз_ кладу уроків. При цьому підраховується сума балів за днями тижня в окремим ' класах. Ці цифрові дані можна зобразити графічно. Шкільний розклад оцінюється позитивно в тому випадку, які до утворюється крива з одним "підйомом" (в середу або четвер] або з двома "підйомами" (середа та п'ятниця]. Шкільний розклад оцінюється як "нераціональний" за найбільшої суми балів у понеділок або суботу, а також за рівномірного навантаження в тижневому циклі. http://www.osvita.irpin.com/viddil/v5/d5.htm
ЗРИ В КОРЕНЬ
Сообщение отредактировал ovsanka - Пятница, 17.09.2010, 16:13
|
|
| |
|